Vaak kwaad worden, ongewone gevoeligheid voor pijn, de drang om koolhydraten te eten en alcohol te drinken, constipatie en verteringsproblemen. Maar dat zijn niet de enige kenmerken. Je voelt je niet goed omdat je te weinig zonlicht ziet. In je houding ben je te afhankelijk van anderen. Je voelt je overweldigd. Bovendien heb je last van slapeloosheid, migraine en een laag zelfbeeld. Je cognitieve functies werken niet goed.

Wanneer er in de hersenen voldoende serotonine wordt aangemaakt, dan helpt dit om ons positief, gelukkig, kalm en veilig te voelen. In de hersenen regelt het de gemoedstoestand, het sociale gedrag, het libido, de slaap, het geheugen en het leervermogen. Wanneer het serotonineniveau te laag is, dan kan dit negatieve of bezorgde gevoelens en geïrriteerdheid veroorzaken. Als gevolg van een tekort kan je je pessimistisch, verdrietig en wantrouwig voelen. Het kan zelfs leiden tot paniekaanvallen, depressie, angst of andere gezondheidsproblemen.

Wat zijn de zeven waarschuwingssignalen?

  1. De drang om zoetigheden en voedingsmiddelen met veel koolhydraten te eten. We weten dat koolhydraten een rechtstreekse invloed hebben op het niveau van deze neurotransmitter. Dit geldt vooral voor zoetigheden en voeding met zetmeel. Voorbeelden hiervan zijn gebakjes, chocolade, fruitsnoep, frieten, hamburgers en andere snacks. Mensen met weinig serotonine hebben dus vaak zin in voeding met veel koolhydraten. Ze gaan ook vaak compulsief eten. Wanneer je dit soort voeding eet, zal het serotonineniveau tijdelijk stijgen. Je zal je eventjes beter voelen. Maar korte tijd na het eten daalt het niveau aanzienlijk. Deze drastische daling veroorzaakt slaperigheid, vijandigheid, angst en depressie.
  2. SlapeloosheidDe hoeveelheid beschikbare serotonine heeft ook een onmiddellijke impact op de productie van melatonine. Dit domino-effect zal uiteindelijk het slaap-waak ritme veranderen. Je krijgt het moeilijk om in te slapen en door te slapen. Maar je mag niet vergeten dat slapeloosheid ook andere oorzaken kan hebben dan een tekort aan serotonine.
  3. AngstAan de hand van hersenscans kunnen wetenschappers een verband aantonen tussen serotonine en angst. Mensen die vaak angstig zijn, maken een kleinere hoeveelheid van dit chemisch bestanddeel vrij. In de hersendelen die verantwoordelijk zijn voor de impulsen en de controle van de emoties, kan men dit vaststellen. Maar een te kort aan serotonine is niet de enige factor die deze problemen kan veroorzaken. Want nog drie andere neurotransmitters spelen een rol bij angststoornissen: gamma-aminoboterzuur, dopamine en epinefrine.
  4. De cognitieve vermogens takelen af. Onderzoek heeft aangetoond dat een geschikte hoeveelheid serotonine het cognitieve vermogen verbetert. Het helpt ook om een beperkte cognitieve werking te compenseren. Men gelooft dat het een rol speelt in alle denkvermogens. Maar eigenlijk heeft het de grootste impact op het geheugen. Mensen met weinig serotonine hebben meer kans op geheugenproblemen.
  5. VerteringsproblemenVerrassend genoeg wordt bijna 95% van het serotonine geproduceerd in de darmen en niet in de hersenen zoals je zou denken. In de hersenen gebruiken we echter de 5% die ook daar wordt gemaakt. Want wanneer de tekorten aan serotonine opgelost worden, werkt de vertering bij mensen met het prikkelbaar darmsyndroom vaak weer normaal.
  6. Vermoeidheid of uitputtingBij sommige mensen met chronische vermoeidheid stelt men een te laag serotonineniveau vast. Wanneer het tekort hersteld wordt, dan kan men vaak vaststellen dat het energieniveau opmerkelijk verbetert. Vermoeidheid of uitputting kunnen het gevolg zijn van veel verschillende aandoeningen. Maar je mag de mogelijkheid niet uitsluiten dat het probleem te maken kan hebben met serotonine. Op lange termijn zorgt chronische vermoeidheid zelfs voor een nog grotere daling in serotonine.
  7. Veranderingen in het libido. Het heeft onder andere een effect op het libido (het seksuele verlangen). Er is immers een rechtstreeks verband tussen een groter verlangen naar seks en weinig serotonine. Tegelijkertijd zal iemand minder in staat zijn om zich emotioneel te verbinden met de andere persoon. Dit is uiteraard geen goed recept voor een bevredigende relatie. Bovendien beïnvloedt het ook de houdingen en lichamelijke vermogens die nodig zijn voor de seksuele activiteit.

Hoe wordt serotonine aangemaakt in je hersenen? Om te snappen hoe serotonine door je lijf wordt geproduceerd, volgt hier een kort scheikundelesje. Serotonine kan alleen maar aangemaakt worden uit het aminozuutryptofaan. Voedingsbronnen van tryptofaan zijn bijvoorbeeld bruine rijstzonnebloempitten, pompoen- en sesamzaadjes en bananen. Uit deze voeding haalt je lichaam eiwitten. Deze eiwitten worden afgebroken tot aminozuren. Uit het aminozuur tryptofaan wordt vervolgens het metabolische tussenproduct 5 HTP (5-Hydroxytryptophan) gemaakt. Je lijf zet 5 HTP daarna om in het stofje serotonine.

Wat kan je doen als je serotonine niveau te laag is?
Als het enigszins mogelijk is, probeer dan de hoeveelheid serotonine op een natuurlijke manier te doen stijgen. Gebruik geen medicatie. Enkele mogelijkheden:

  • Beweeg meer en doe activiteiten waarvan je geniet. Het is niet de bedoeling dat je tijdens deze oefeningen afziet.
  • Zorg dat je voldoende slaapt.
  • Ga veel naar buiten en zorg dat je veel zonlicht krijgt.
  • Beoefen meditatie en mindfulness.
  • Eet voedingsmiddelen die veel eiwitten en tryptofaan bevatten. Kies voor koolhydraten: groenten, gedroogde vruchten, bonen en volkoren (de hersenen hebben suikers nodig om het tryptofaan te verwerken). Vermijd voeding die veel verzadigde vetten en enkelvoudige suikers Eet ook voeding met veel omega-3. Dit zorgt voor een optimale werking van de hersenen. Eet voedingsmiddelen met grote hoeveelheden B-vitaminen, vooral vitamine B6 (deze vitamine is belangrijk voor de ontwikkeling en de werking van serotonine in de hersenen). Beperk het gebruik van cafeïne.


Bron: www.verkenjegeest.com en www.holistik.com