MASSAGE VERMINDERT STRESS

 

Stress is universeel en het is niet altijd slecht. Wanneer je springt om een ​​slecht gegooide bal te vangen of voor een belangrijke ontmoeting of als je op de remmen trapt om een ​​auto-ongeluk te voorkomen, doet stress zijn werk. De adrenaline verhoogt je hartslag en de cortisol verhoogt je bloedsuikerspiegel, dit maakt dat er minder energie naar het spijsverteringsstelsel en de immuunrespons gaat. Dit is precies wat de prehistorische mensen nodig hadden om te vechten of te vluchten met aanvallers.

Als er echter nooit sprake is van stressvermindering, kan de aanhoudende vecht-of-vlucht-reactie problemen veroorzaken. Het kan leiden tot fysieke symptomen zoals hoofdpijn, maagziekte, verhoogde bloeddruk, pijn op de borst en slaapproblemen. Onderzoek suggereert dat stress ook kan leiden tot of verergeren van bepaalde symptomen of ziekten.

GEDRAGSVERANDERING

  • Boze uitbarstingen
  • Drugs- of alcoholmisbruik
  • Over- of onder-eten
  • Sociale terugtrekking

STEMMINGSWISSELING

  • Angst
  • Irritatie of woede
  • Gebrek aan motivatie of focus
  • Rusteloosheid
  • Verdriet of depressie

LICHAAMVERANDERING

  • Pijn in de borst
  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Spierspanning of pijn
  • Sex drive
  • Slaap
  • Buikpijn

Massage en Stress

Vrijwel elk symptoom dat wordt vermeld, kan baat hebben bij massage. Onderzoek heeft aangetoond dat het de hartslag en de bloeddruk kan verlagen, spieren kunnen ontspannen en de productie van endorfine vergroten, het lichaamseigen ‘goed voel’ stofje. Serotonine en dopamine worden ook vrijgemaakt. Het resultaat is een rustgevend gevoel dat chronisch of gewoonlijke stress evenals acute of korte termijn stress, veel gemakkelijker helpt te overwinnen.

Voordelen van massage voor stress

Het verzorgen van het lichaam zou bovenaan ieders prioriteitenlijst moeten staan. Door massage aan je routine toe te voegen voel je je gezonder. In feite kan stressvermindering je vitaliteit en gemoedstoestand verbeteren.