Triggerpoints, ook wel spierknopen genoemd, zijn zeer lokale verkrampingen in de spieren. Door deze verkramping is er nauwelijks nog doorbloeding mogelijk en worden belangrijke voedingstoffen en zuurstof niet optimaal aangevoerd en afvalstoffen minder goed afgevoerd. Hierdoor wordt het een overgevoelige plek. Van buitenaf zijn de spierknopen voelbaar als pijnlijke harde bobbeltjes of strengetjes.
Triggerponts kunnen in alle spieren in het lichaam ontstaan, op vaste plaatsen. Namelijk daar waar het zenuwstelsel informatie aan de spier doorgeeft. Vaak op de aanhechting van pezen en spieren op het botvlies.

Hoe kom je aan een triggerpoint?
Door constante spierspanning (ook terwijl je slaapt) komt op den duur een enorme kracht te staan op de pezen van de spieren, die hun aanhechting hebben aan het skelet. Een spier is opgebouwd uit afzonderlijke spiervezels. Zie het als een streng van vele elastiekjes. In normale ontspannen stand is een spiervezel neutraal maar bij beweging trekt hij zich samen of rekt zich juist uit, afhankelijk van de opdracht die je het lichaam geeft. Als er teveel spanning op een spiervezel staat dan trekt hij zich samen en kan zichzelf vast zetten. Hierdoor ontstaat een verdikking en slechte doorbloeding waardoor afvalstoffen zich ophopen en samenkleven. Dat zijn triggerpoints, ze houden door hun samentrekking ook de rest van de spiervezel op grote spanning, dat veroorzaakt het stijve gevoel in een spier.

Uitstralingsgebied en pijnpatroon
Elk triggerpoint heeft een uitstralingsgebied met pijn. Dit hoeft helemaal niet altijd in de directe omgeving van het triggerpoint te zijn, dat kan ook een heel ander gebied bestrijken. Bijvoorbeeld kan een triggerpoint in de kleine bilspier pijn veroorzaken tot in je enkel. En veel spanning op je nekspieren kan hoofdpijn veroorzaken. Elk triggerpoint heeft dus een uniek pijnpatroon dat soms totaal andere lichaamsdelen bestrijkt.

Oorzaken van triggerpoints… (op een holistische manier uitgelegd :-))
Ze ontstaan in situaties waarin spieren op een onprettige manier gebruikt worden. Dan kan lichamelijk zijn, maar ook zeker psychisch.

  • Lichamelijke overbelasting door bijvoorbeeld een verkeerde houding, het herhaaldelijk uitvoeren van een zelfde beweging, het langdurig statisch aanspannen (zoals het zitten met opgetrokken schouders) en door kortdurende zware inspanning (door zwaar tillen, sporten in de tuin werken etc.). Deze overbelasting zorgt voor een lokaal tekort aan zuurstof en voedingsstoffen, waardoor de verkramping nog verder toeneemt.
  • Psychische factoren kunnen een grote rol spelen bij triggerpoints. Dat komt omdat ze ontstaan op plekken waar de doorbloeding is afgenomen. Bepaalde emoties zoals zelfopgelegde druk, weggedrukte gevoelens, perfectionisme, aardig gevonden willen worden, slecht grenzen aan kunnen geven, gevoelens binnen houden etc. kunnen ervoor zorgen dat het zenuwstelsel langdurig zorg voor verminderde doorbloeding in bepaalde lichaamsdelen.

De gevolgen van triggerpoints:

  • Pijnlijke stijfheid van nek en schouders
  • Rugpijn
  • Bilpijn
  • RSI
  • Tenniselleboog
  • Peesontsteking aan schouder en achillespeesklachten
  • Ischias
  • Carpaal tunnel sycndroom
  • Hoofpijn
  • Pijn aan armen, benen, hoofd en romp.

Behandelmethodes

Triggerpoint Massage:  Massage technieken bevorderen ontspanning van spiervezels ter hoogte van het triggerpoint en verbeteren de doorbloeding. Technieken die vaak worden toegepast zijn diepe strijkingen of continue druk.

Zelf massage van triggerpoints: Een effectieve manier om uw klachten te verminderen is het zelf behandelen van uw triggerpoints. Dit kan met of zonder hulpmiddelen. Hierover zal ik binnenkort een BLOG schrijven!

Dry needling: Hierbij worden triggerpoints gedeactiveerd door het inbrengen van acupunctuurnaalden. Een naald wordt precies in het triggerpoint geplaatst waardoor de lokale kramptoestand wordt opgeheven en lokale ontspanning ontstaat.