Verkouden, een slap gevoel, hoesten, koorts en een loopneus – we noemen het allemaal griep. Maar verkouden zijn en je lamlendig voelen is niet hetzelfde als griep. Een echte griep wordt veroorzaakt door het influenzavirus en geeft een langdurig ziek en beroerd gevoel, met hoofdpijn, neusverkoudheid, keelpijn en spierpijn. Vaak heb je hoge koorts met rillingen.

Griep komt elk jaar voor in Nederland, meestal ’s winters. Niet omdat er dan meer virussen zijn, maar omdat we vatbaarder zijn vanwege een minder goede weerstand. Ook sluiten we ramen en deuren, waardoor de ventilatie binnen niet goed is. Allemaal omstandigheden die het makkelijk maken voor een virus om toe te slaan. Een goede weerstand en een goed binnenhuisklimaat is daarom belangrijk bij het voorkomen van griep.

Wie wordt geveld door de griep, moet rekening houden met een hersteltijd van ongeveer tien dagen. Helaas heeft het ‘op bed liggen’ direct effect op je spiermassa, deze neemt namelijk snel af, helemaal als je wat ouder bent.

Dus… je moet het hierbij hebben van je eigen weerstand. Met een goede weerstand, herstel je sneller. En bewegingswetenschappers raden aan om ná het uitzieken voldoende te bewegen en vaker eiwitrijk voedsel op het menu te zetten om je spiermassa weer te vergroten.

TIPS om na griep je herstel een boost te geven:

  • Aanhoudende stress doet een aanslag op je weerstand, probeer genoeg te slapen en te ontspannen.
  • Ventileer woon- en slaapruimten. Laat de ventilatieroosters altijd iets open of zet het raam op een kier (met anti-inbraakstang of slot).
  • Een betere weerstand opbouwen, bereik je op de eerste plaats met een gezonde leefstijl. Eet veel groente, fruit en zet eiwitten op het menu! Deze voedingsmiddelen bevatten veel eiwitten, waardoor je na een griepje snel weer op kracht bent:
    • Vis: zalm, tonijn, makreel, forel, sardines, haring, tong, kabeljauw.
    • Vees: kip, kalkoen, rundvlees, varkensvlees, lamsvlees, wild.
    • Zuivel: karnemelk, kwark, yoghurt, kaas, kefir.
    • Groente: sojabonen, kapucijners, linzen, spliterwten, kikkererwten, tuinbonen.
    • Fruit: avocado, banaan, mango, aardbeien.
    • Maar ook: zeewier, kiemgroenten, paddenstoelen, noten, havermout, eieren.

Massage na griep zet je T-cellen in actie!
Met massage wordt de bloedcirculatie op gang gebracht terwijl je je spieren ontspant, hierdoor kan het lichaam gemakkelijker zuurstof en voedingsstoffen in en naar weefsels en vitale organen pompen.  Klinische studies hebben aangetoond dat een regelmatige massage niet alleen helpt stress te verlichten. Ook kan het activiteitenniveau van de natuurlijke ‘moordenaarcellen’ van het lichaam wordt opgekrikt. Massage vermindert het aantal T-cellen, waardoor het immuunsysteem van het gehele lichaam verbetert. In een studie kregen een groot aantal mannen een maand lang, vijf dagen per week, 45 minuten massages. Aangetoond werd dat er een toename was van serotonine en een toename van cellen die worden gezien als de 1e lijns-verdediging in het immuunsysteem. Deze helpen bij de strijd tegen bacteriën en virussen.